Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

2014-06-27 - VIAG themadag - Uitnodiging

 

Uitnodiging VIAG themadag vrijdag 27 juni 2014

Tijdens deze 4e VIAG themadag willen wij 2 thema’s behandelen, namelijk de decentralisatie binnen het Sociaal Domein en Open data en Open Standaarden. Bij onderwerpen hebben vele raakvlakken met ons jaarthema Informatieveiligheid.

 

Programma VIAG themadag 27 juni 2014

12.30 uur Ontvangst met lunchbuffet
13.30 uur Stappenplan aansluiting op Collectieve Opdracht Routeervoorziening, CORV
Bart Geerdink, KING
14.15 uur “State of the art” veiligheidsmaatregelen
Bart Knubben,senior adviseur en project manager Forum Standaardisatie - Logius
15.00 uur Pauze
15.30 uur  Visie op de informatievoorziening in het sociaal domein
Richard Willems, business analist Ordina
16.15 uur Open data geen doel op zich
Ad Steenbakkers, gemeente Eindhoven
17.00 uur  Borrel en hapje
18.00 uur Einde

 


 

Korte toelichting op de presentaties:

13.30 – 14.15 uur

Stappenplan aansluiting op Collectieve Opdracht Routeervoorziening, CORV

Bart Geerdink

Op 1 januari 2015 moeten gemeenten in het kader van de Jeugdwet zijn aangesloten op de Collectieve Opdracht Routeervoorziening (CORV). Met CORV wordt de berichtenstroom tussen partijen in de justitiële jeugdketen en het gemeentelijk domein gedigitaliseerd en gestandaardiseerd. Uit de impactanalyse die KING onlangs heeft uitgevoerd blijkt dat CORV onder voorwaarden implementeerbaar is, mits een aantal acties door overheidspartijen met voorrang wordt opgepakt en gemeenten de complexiteit van het aansluittraject zoveel mogelijk minimaliseren. Het ondersteuningsprogramma Beleidsinformatie Jeugd begeleidt gemeenten bij dit aansluittraject met onder andere een routeplanner (digitaal stappenplan). Tijdens deze sessie neemt Bart Geerdink u mee in de te nemen stappen voor aansluiting op CORV.

Zie voor meer informatie ook:

https://www.visd.nl/corv/nieuws/impactanalyse-corv-implementatie-kan-onder-voorwaarden

 

14.15 – 15.00 uur

Buro Forum Standaardisatie

Bart Knubben

De “state of the art” veiligheidsmaatregelen. Deze op open standaarden gebaseerde maatregelen zorgen voor het minimaliseren van “phishing”, identiteitsfraude en ongeoorloofde toegang. De veiligheidsstandaarden bieden in combinatie goede bestrijding van ongeoorloofde praktijken, naast natuurlijk de menselijke factoren.

           

15.30 – 16.15 uur

Visie op de informatievoorziening in het sociaal domein

Richard Willems

Met de aankomende transitie en transformatie in het sociaal domein liggen er voor gemeenten vele uitdagingen in het verschiet: enerzijds worden zij verantwoordelijk voor alle zorg binnen de gemeente en anderzijds moeten ze deze zorg verlenen met minder middelen. Eén van de mogelijkheden die een gemeente heeft om deze uitdagingen het hoofd te bieden is door een efficiënte informatievoorziening voor het gehele sociaal domein op te zetten.

Ordina gelooft dat een efficiënte informatievoorziening aan twee belangrijke criteria moet voldoen: de burger moet centraal worden gesteld en de oplossing moet integraal zijn. Maar wat betekent dat en hoe kan een gemeente dit realiseren zonder direct miljoenenprojecten op te tuigen? Hoe kan de burger mee regie worden gegeven zonder hem of haar in het diepe te gooien? En hoe kan een integrale oplossing ervoor zorgen dat de burger meer zelf kan gaan doen? Ordina zal haar visie presenteren op de informatievoorziening in het sociaal domein en laten zien hoe er met bekende en bewezen technieken een flexibele en duurzame oplossing gerealiseerd kan worden die voor alle gemeenten, groot en klein, van meerwaarde is.

 

16.15 – 17.00 uur

Open data geen doel op zich

Ad Steenbakkers

De gemeenteverkiezingen zijn achter de rug. Veel gemeenten hebben inmiddels een nieuwe politieke agenda. Decentralisatie, participatie, duurzaamheid allemaal grote woorden die vragen om concretisering.

Daarnaast vragen burgers van de overheid steeds meer transparantie en wordt er steeds vaker gesproken over co-creatie in deze tijden van bezuinigingen.

De inzet van Open Data kan daarbij helpen. In Eindhoven zijn ze sinds 2010 met dit onderwerp aan de slag. In het begin vooral verkennen en kennis(en) opdoen. Sedert begin van dit jaar zijn er 2 portals om uit te proberen. Ad Steenbakkers wil graag zijn ervaringen delen en enkele handvatten meegeven.


Locatie

We hebben ook deze keer een prachtige locatie kunnen boeken! Onderstaand een aantal foto's om u een indruk te geven.

Strand- en duinpaviljoen Parnassia aan Zee

Parnassiaweg 1 (zeeweg)

Overveen (Bloemendaal aan Zee)

http://www.parnassia-aan-zee.nl/

 

Deze locatie heeft een eigen parkeerterrein. Als deelnemer aan deze VIAG themadag wordt een uitrijkaart verstrekt.

Ook bieden wij u de mogelijkheid om deel te nemen aan de lunch. Als u hier gebruik van wilt maken horen wij dat graag bij uw aanmelding.

 

Aanmelden

U kunt zich voor deze dag aanmelden door een mail te sturen naar RenkRuijter@viag.nl. Na aanmelding ontvangt u per e-mail een bevestiging van uw inschrijving.

Bij uw aanmelding s.v.p. aangeven of u gebruik maakt van de lunch faciliteit.

Deelname aan deze dag is gratis en bedoeld voor zowel gemeente- als bedrijfsleden (per bedrijfslid één deelnemer). Niet gemeentelijke VIAG leden zijn uiteraard ook van harte welkom. De deelnamekosten voor deze niet leden bedraagt € 50,00.

Een prachtige locatie, vier inhoudelijk aansprekende presentaties en momenten voor netwerken bieden wij u graag aan. U komt toch ook?

Gelet op de locatie (strand, zee en duinen) en het mooie weer dat wij verwachten op 27 juni a.s. is ons kleding advies smart casual. Dit versterkt ook het informele karakter dat wij graag willen uitstralen op deze dag.

 

Met vriendelijke groet,

Namens het VIAG-bestuur,

 

Arend van Beek, voorzitter