‘Hoe digivaardig mensen zijn heeft vooral te maken met hoe diensten worden aangeboden. Verbeter daarom het ontwerp én ga uit van de gebruikers’. Aan het woord is Victor Zuydweg in een blog voor het Rathenau Instituut. Zuydweg is adviseur bij ICTU en mede-initiatiefnemer van Gebruiker Centraal, de overheidsbrede kenniscommunity die werkt aan een gebruiksvriendelijke online overheid.
Kijk naar wat gebruikers echt nodig hebben
Gevraagd naar wat de overheid kan doen als het gaat om investeren in optimale digitale dienstverlening, verwijst Zuydweg naar het rapport Maak Waar. Hier in staat dat digitale dienstverlening behoort tot de kern van het primaire proces van overheidsorganisaties. Deze moet proactief worden georganiseerd rond de wensen en behoeften van burgers en bedrijven. Maar hoe is dat te realiseren? Gebruiker Centraal vindt dat online dienstverlening gebruiksvriendelijker kan en moet. En roept op om vooral goed te kijken naar de mensen die gebruik maken van dienstverlening – en niet uit te gaan van de systemen of diensten zelf. De community heeft een aantal ontwerpprincipes voor meer gebruiksvriendelijke dienstverlening opgesteld.
Maak digitale voorzieningen minder humanobeet
‘Digitale zelfredzaamheid vergroten lukt door ervoor te zorgen dat digitale voorzieningen minder ‘humanobeet’ worden. Wanneer dat lukt, zou de mensvaardigheid van de digitale dienstverlening zo maar vanzelf toe kunnen nemen’, besluit Zuydweg.
Lees de hele blog op de website van Rathenau Instituut.