Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Ombudsman: “Zet goede communicatie en toegankelijkheid van informatie bovenaan”

12/05/2020

 

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen (foto Arenda Oomen)

Tijdens de coronacrisis volgen veranderingen elkaar snel op. Veel veranderingen betekent ook veel communicatie en nieuwe informatie.

Daarom roept de nationale ombudsman in een brief (pdf) staatssecretaris Knops (BZK) op om het belang van begrijpelijke en toegankelijke informatie onder de aandacht te blijven brengen van de verschillende (lokale) overheids- en uitvoeringsorganisaties.

Toegankelijkheid, begrijpelijkheid en tijdigheid van informatie essentieel

“De gedachte achter de ‘anderhalvemetersamenleving’ laat zien dat eerder geldende afspraken en omgangsvormen, ook tussen overheid en burger, voortdurend herbezien worden. Veranderingen volgen elkaar snel op. Aandacht voor de toegankelijkheid, begrijpelijkheid en tijdigheid van de informatie die op verschillende plekken wordt aangeboden, is dan essentieel. Om zo burgers op weg te helpen en hen de helpende hand te bieden”, schrijft ombudsman Van Zutphen in zijn brief.

De ombudsman lichtte zijn brief toe in het radioprogramma 1 op 1: “Mijn oproep is: zorg dat goede communicatie en toegankelijkheid tot die informatie, bovenaan je lijst staat.”

Meer informatie