Vanaf 23 september 2020 moeten websites van overheidsinstanties voldoen aan de wettelijke verplichting digitale toegankelijkheid. Om organisaties hierbij te helpen heeft Logius een handig stappenplan gemaakt. Het stappenplan geeft een duidelijk beeld van de huidige situatie binnen uw organisatie. Daarnaast biedt het handvatten om te bepalen welke maatregelen u kunt treffen om de toegankelijkheid van uw website of mobiele applicatie te optimaliseren.
Vereisten
De wet digitale toegankelijkheid vereist niet dat elke website meteen al voldoet aan alle toegankelijkheidseisen. Dit is iets waar de organisatie naartoe werkt binnen een redelijk haalbare termijn, op basis van een gestructureerde aanpak. Om op 23 september te voldoen aan de wettelijke verplichting, moet in ieder geval een toegankelijkheidsverklaring op de website worden gepubliceerd. In die verklaring neemt u de maatregelen op, inclusief planning, die u gaat uitvoeren om de toegankelijkheid van de website te optimaliseren. Het maken van een toegankelijkheidsverklaring kan eenvoudig via de invulassistent.
Heeft u hulp nodig?
Voor vragen en hulp kunt u terecht bij de website DigiToegankelijk.nl. Deze helpdesk brengt de aanstaande wettelijke verplichting onder de aandacht van gemeenten en andere overheidsinstanties. Via de website vindt u veel informatie en hulpmiddelen rondom digitale toegankelijkheid. Neem contact op met de helpdesk via https://www.digitoegankelijk.nl/contact