Uit de Troonrede en de Miljoenennota volgen maatregelen voor de digitale overheid. Het kabinet wil dat de digitale dienstverlening van de overheid voor zoveel mogelijk mensen te gebruiken is. En wil daarvoor de volgende maatregelen nemen.
Iedereen moet digitaal mee kunnen doen
Tijdens corona kunnen al veel mensen hun zaken digitaal met de overheid regelen. Het Rijk wil nog veel meer mensen daarbij helpen.
- Iedereen die dat nodig heeft, moet een digitaal apparaat krijgen. Bijvoorbeeld ouderen, zodat ze aan online dagactiviteiten kunnen meedoen. Met de actie #allemaaldigitaal een samenwerking met de Alliantie Digitaal Samenleven wil de overheid dat regelen samen met maatschappelijke organisaties en bedrijven.
- Ook moet iedereen met de eigen tablet, laptop of mobiele telefoon kunnen omgaan. Daarvoor kunnen mensen cursussen volgen. Of contact opnemen met de Digihulplijn (0800-1508).
- Sommige mensen hebben hulp nodig bij het digitaal zaken doen met de overheid. Voor die mensen komen in 2021 passende oplossingen. Bijvoorbeeld een loket, waar mensen hulp krijgen met hun aanvragen via internet.
Toegankelijke en begrijpelijke informatie
De informatie van de overheid moet voor iedereen toegankelijk zijn. Ook mensen met een beperking moeten kunnen omgaan met apps en websites van de overheid.
- De overheid maakt onduidelijke brieven en teksten duidelijker en begrijpelijker. Dat doet het Rijk met de ‘Direct Duidelijk Brigade’ die overheidsorganisaties op weg helpt naar duidelijk taal.
- In 2021 komt er een ‘Direct Duidelijk Doen-regeling’ bij. Gemeenten krijgen daarmee extra hulp om hun brieven en websites aan te passen. Bijvoorbeeld met schrijfcoaches of trainingen.
Een overzicht van de belangrijkste maatregelen per beleidsterrein.