De regio Midden is te gast geweest bij DMI in Amersfoort.
Dit waren de besproken zaken (sommige links alleen te bereiken ná inloggen als lid).
Mededelingen vanuit de VIAG
Overheid360 Jaarbeurs Utrecht 17 juni
Ledenwerving met een Quick scan via QR code
NIS2 bewustwording sessies bestuurders (dagdeel)
EADP cursus gecertificeerd (5 dagen)
Samenwerking andere vakverenigingen (IMG/KNVI)
Congres KNVI/VVBAD 6 november: oproep sprekers.
Festival congres VIAG 35 jaar 29 oktober
Nieuwe website nieuwe mogelijkheden
MS-Teams als digitaal platform (of toch open source? J)
Volgende VIAG regio Midden 1 oktober 2026
VIAG sluit aan bij de ambtelijke praktijktafel informatiesamenleving VNG
Rondje langs de velden
Dit vaste agendapunt levert altijd verrassende inzichten en directe verbindingen naar elkaar op. Zo werd een roadmap voor samenvoegen gemeenten gezocht, gevonden en meteen contacten gelegd tussen de gemeenten.
Er vond een interessante discussie plaats waarin kennis over het volwassen maken van de informatiefunctie werd gedeeld. Herkenbaarheden bij het inrichten van een nieuw gemeentehuis werden gevonden.
Vastgesteld werd dat rekenkamers bij gemeenten de informatieveiligheid als onderwerp hebben ontdekt om te controleren. Tenslotte was de gezamenlijke conclusie dat vanuit de VIAG best meer actief actualiteiten bij de leden opgehaald kan worden. Dat heeft wel capaceit nodig in menskracht en daarom de oproep aan de leden of iemand daarbij kan helpen. Dit kost niet veel tijd en levert jezelf ook actueel zicht op wat er in ons vakgebied speelt.
We zoeken altijd leden die iets willen doen voor de vereniging in de regio of landelijk. Dat kan van een uur in de maand tot een uur per dag en met verschillende taken, wat jij wilt.
Vraag hier naar de mogelijkheden.
VIAG als ecosysteem en de informatieprofessional als verbinder?
Bauke Keulen van de gemeente Amersfoort vertelde hoe het “Dutch Metropolitan Innovation” netwerk in elkaar zit. Een “ecosysteem” waarin publieke en private partners én kennisinstellingen samenwerken. De focus ligt met name op het maximaal benutten van beschikbare data en informatietechnologie in het “ruimtelijk domein”. Maar eenzelfde manier van samenwerken in een ecosysteem kan net zo goed binnen andere domeinen werken. Steden versneld duurzaam verdichten en mobiliteit vernieuwen zijn onder andere thema’s waarop sneller en goedkoper resultaten worden behaald dan via de huidige reguliere wegen. Een marktplaats waar sneller en effectiever oplossingen worden gevonden dan via aanbestedingstrajecten.
Fasen van Nolan
In de oproepen voor deze regio-bijeenkomst is gevraagd om professionals uit het ruimtelijk domein mee te nemen. Een belangrijke rol als informatiespecialisten is toch dé verbinder in processen binnen onze organisaties te zijn? Gegevens op de juiste plaats, tijd en vorm veilig bij de juiste personen of systemen krijgen. Gegevens moet stromen, zelfs van en naar buiten onze organisaties. We zijn als organisaties vanaf de jaren 80 in de vorige eeuw in de vijfde en weinigen nog maar in de zesde “fase van Nolan” terecht gekomen: gegevensbeheer en dan op weg naar volwassenheid met informatievoorziening als integraal onderdeel in de organisatie, op strategisch niveau bij het topmanagement. Wat de aanwezige informatieprofessionals bij de regio-bijeenkomst trof en schokte, is dat ná diverse oproepen voor deze bijeenkomst collega’s uit het ruimtelijke domein mee te nemen, er zo weinig collega’s vanuit het ruimtelijk domein mee zijn gekomen. Helaas geen een. Zijn we dan toch nog niet die verbinder? Werk aan de winkel voor de VIAG als vakvereniging.
Netwerken in een ecosysteem voor “Digitale transitie in gemeenten”
De VIAG werkt aan verbinding en samenwerking! Roel Bakker, landelijk bestuurslid van de VIAG, schetste de ontwikkelingen rond de handreiking “Digitale transitie in gemeenten”. Een handleiding die door input vanuit de gemeenteleden én de partnerbedrijfsleden tot stand is gekomen. In april dit jaar gepresenteerd tijdens de themabijeenkomst in Harmelen. Speciaal ontworpen voor de doelgroep van de VIAG, de kleine en middelgrote gemeenten. De aanwezige leden zijn actief bezig geweest om een case te bedenken waarin de aanbevelingen uit de handreiking praktische handjes en voetjes kan worden gegeven. Samenwerken in een tijdelijk ecosysteem met deskundigen uit de praktijk, zoals het VNG bestuur het graag wil zien.
Er wordt een tijdelijk netwerk ingericht waarin verschillende disciplines samenkomen. De VIAG faciliteert dit ecosysteem. Informatieprofessionals, deskundigen vanuit het sociaal domein, partnerbedrijfsleden en VNG. Het netwerk wordt begeleid en ondersteund door Rik Maes van AI&M. De case is een integraal klantbeeld te ontwikkelen op het gebied van jeugdzorg, WMO, vroeg signalering en preventie. Met name vanuit het perspectief van de in voorbereiding zijnde wet “proactieve dienstverlening” en de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams). Er zijn inmiddels kandidaten bereid gevonden om in dit netwerk mee te werken, maar lijkt het je iets om ook in dit netwerk mee te doen de komende maanden neem dan contact met ons op.
Je zit dan op de eerste rij in de ontwikkeling en geeft ook je eigen ontwikkeling een boost. Tijdens het VIAG congresfestival (35 jaar bestaan) op 29 oktober dit jaar gaan we de eerste resultaten vanuit dit ecosysteem presenteren.