Eind januari ging het Europese parlement akkoord met de Digital Services Act (DSA). Een maand eerder kreeg de Digital Markets Act (DMA) daar al groen licht.
Digitale economie
Samen vormen zij de basis van nieuwe Europese wetgeving voor de digitale economie. Een betere positie voor internetgebruikers, extra toezicht op én regels voor de wereldwijd grootste online platforms. Dat is de kern van de Digital Markets Act (DMA) en de Digital Services Act (DSA).
DSA en DMA in het kort
De Digital Services Act (DSA) verduidelijkt de verantwoordelijkheden van platforms voor hun activiteiten en informatie naar hun afnemers, zoals consumenten. De DSA verbetert onder meer de bestrijding van illegale inhoud online. De DSA zorgt voor een veel uitgebreidere bescherming van consumenten en ondernemers die producten of diensten via een platform of dienst aanbieden of afnemen.
De Digital Markets Act (DMA) introduceert toezicht en maatregelen voor de 10 tot 15 grootste internationale online platforms; de platforms waar je als gebruiker nauwelijks omheen kunt. De Europese regels stellen eisen, verbieden gedragingen en geven kaders, ook aan bedrijven buiten de EU. Voorbeelden hiervan zijn een verbod op het bevoordelen van eigen diensten, de mogelijkheid om data van een platform naar een ander platform mee te nemen en de mogelijkheid vooraf geïnstalleerde apps te verwijderen. Meer over DSA en DMA(link naar andere website) op de website van de Europese Commissie.